GALLERIASANASTO 

Akryylimaalaus, akryylivärimaalaus

Akryylimaalausta voi tehdä usealla tekniikalla, niin siveltimellä kuin palettiveitselläkin, kerrostaen ohuelti ja läpikuultavasti tai maalaten runsaammin. Akryylivärit kuivuvat nopeasti ja niitä voidaan ohentaa vedellä. Kuivuttuaan akryylivärit eivät enää liukene veteen.

Akvatinta

Akvatintaa käytetään mm. etsauksen rinnalla. Painolaatan pinta peitetään hienojakoisella hartsipölyllä, joka sulatetaan laattaan. Laatan eri osia suojataan lakalla ja syövytetään vaiheittain niin, että ne piirroksen kohdat, joihin halutaan tummimmat sävyt, ovat pisimpään ilman lakkaa. Lopuksi hartsi liuotetaan pois. Hartsijyvästen suojassa pisteitä jää koholle. Vedostettaessa koholle jääneet pisteet antavat akvatintatyölle sen ominaisen rakeisen ulkonäön.

Akvatintalaveerauksessa tai -maalauksessa hartsipölyllä pinnoitetulle laatalle maalataan hapolla aloittaen tummimmista kohdista.

Carborundum

Carborundum on uusimpia grafiikan laatanvalmistus- ja vedostusmenetelmiä. Siinä ei käytetä syöytystä eikä minkäänlaisia piikkejä tai kaivertimia. Kuva maalataan laatalle (yleensä käytettyä offsetpeltiä) seoksella, jossa on liimaa ja carborundum-hiekkaa. Mitä enemmän hiekkaa seoksessa on, sitä tummempi painojälki syntyy. Täysin valkoisia kohtia tehdään jättämällä pinta käsittelemättä tai kerrostamalla pelkkää liimaa, jolloin saadaan aikaan valkoisia painaumia. Carburundumille tyypillistä ovatkin väripintojen väliset painaumat, jotka syntyvät kuivuneesta liimasta. Carborundumiin yhdistetään usein myös kuivaneulaa.

Chine collée

Chine collée on taidegrafiikan kerroksellinen menetelmä, jossa pohjasävy muodostuu varsinaiselle painopaperille kasviliimalla esimerkiksi riisitärkillä liimatusta ohuesta japaninpaperista. Ohuempia papereita voidaan kerrostaa, ja niihin on saatettu maalata tai vedostaa kuvioita toisella laatalla. Ohuempi paperi voi peittää joko koko teoksen alan tai vain osan siitä.

Etsaus eli viivasyövytys

Etsaus on grafiikan syväpainomenetelmistä ehkä tunnetuin. Kiillotetun kuparilaatan pinnalle levitetään pohjustusaine eli kovapohja, joka suojaa hapon syövyttävältä vaikutukselta. Kuva piirretään kovapohjaan teräspiikillä, jolloin kuparin pinta paljastuu ja laatta upotetaan happoon. Mitä kauemmin laatta on happoliuoksessa, sitä syvemmäksi paljastuneet kuparin osat syöpyvät ja sitä tummempi viiva niistä syntyy.

Kopiosyövytys

Kopiosyövytys on yleisnimitys menetelmille, joissa painolaatalle siirretään kuvamateriaalia valokopion avulla.

Kuivaneula

Kuivaneula on yksinkertaisin grafiikan syväpainomenetelmä. Siinä metallilevyyn raaputetaan/piirretään haluttu kuva teräspiikillä. Tiheään piirretyt viivat muodostavat vivahteikkaita sävypintoja ja yksittäiset viivat ääriviivoja. Kuivaneulatyön laattaa ei syövytetä. Tahnamaista painoväriä hangataan levyyn ja levyn pinta pyyhitään puhtaaksi, jolloin väri jää piirroksen uriin.

Litografia

Litografia eli kivipaino tai -piirros on laakapainomenetelmä, jossa laattana käytetään sileäksi hiottua kalkkikivilaattaa. Menetelmä perustuu kiven kykyyn imeä toisiaan hylkiviä öljyä ja vettä. Piirros tehdään suoraan karhennetulle kivelle joko litografialiitua tai -tussia käyttäen. Kiveä syövytetään arabikumin ja typpihapon seoksella, jotta puhtaat pinnat saataisiin vettä suosiviksi. Vedostettaessa kivi pidetään koko ajan kosteana, jolloin rasvainen painoväri tarttuu vain piirrettyihin kohtiin. Kivipainoprässissä väri siirtyy kovassa puristuksessa kiveltä paperille.

Lumppupaperi

Lumppupaperi on puuvillakuiduista koostuva korkealuokkainen ph-neutraali paperilaatu, joka kestää erittäin hyvin valoa kellastumatta. Lumppupaperi on paras vaihtoehto taidegrafiikan painopaperiksi.

Mezzotinto

Mezzotinto-töissä on kuvataiteen samettisin syvä musta sävy. Mezzotinto-menetelmässä laatan painojälkeä käsitellään tavallisesti tummasta vaaleaksi. Metallilevyn pinta rouhitaan tasaisen karheaksi  hienohampaisella rouhimella, näin saadaan täysin mustaa pintaa vedokseen. Sen jälkeen edetään vaaleampiin alueisiin, jotka saadaan aikaan siloittamalla karheutta. Mitä enemmän pintaa tasoittaa, sitä vaaleampi sävy saadaan.  Mezzotintolle ovat tyypillistä pehmeät sävypinnat ja -siirtymät.

Monotypia

Monotypia on painolaatan avulla tehty ja taidegrafiikkaa muistuttava uniikkiteos. Painolaattana voidaan käyttää esim. kiillotettua kuparia, pleksiä tai offset-peltiä, jolle haluttu kuva ensin maalataan ja sitten painetaan.

Passepartout

Passepartout eli paspartuuri tai paspa tarkoittaa aukkopahvia tai kehyskartonkia, joka eristää teoksen sitä peittävästä lasilevystä. Pahvin keskelle on leikattu aukko, josta teos näkyy. Grafiikan vedoksissa käytettävän aukkopahvin on hyvä olla vedostus- / lumppupaperin tavoin happovapaata, jotta teos ei haperru tai värjäänny.

Polymeerigravyyri

Polymeerigravyyri on valotustekniikka ja syväpainomenetelmä, jossa kuva siirretään valottamalla se rasterin kanssa fotopolymeerilevylle. Laatta kestää hyvin vedostamista.

Sekatekniikka

Sekatekniikasta puhutaan silloin, kun teoksessa on yhdistelty useita kuvataiteen menetelmiä ja tekniikoita. Ransk. Techinique mixte, engl. Intaglio Mixed Methods, Mixed Media.

Serigrafia

Serigrafia eli silkkipaino on menetelmä, jossa kuva saadaan aikaan puristamalla väriaine kumilastalla osittain peitetyn, suojatun tai muutoin käsitellyn seulakankaan läpi paperille. Suojaukseen voidaan käyttää esimerkiksi valoherkkää filmiä tai emulsiota, joka kovetetaan seulakankaaseen valkoiseksi jääviltä osin uv-valolla.

T.P.l'a

Tämä merkintä grafiikan vedoksessa on lyhennys ranskan kielestä "tire'e par l'artiste" eli "taiteilijan itsensä vedostama". Taidegraafikot käyttävät toisinaan taidegrafiikkaan erikoistuneita ammattivedostajia, joiden työn osuus alkaa, kun taidegraafikko on saanut painolaatan valmiiksi.

Vedostaminen

Vedostaminen tarkoittaa taidegrafiikan työskentelyn vaihetta, jossa väri siirretään kostealle lumppupaperille painolaatasta painoprässin avulla. Lähes kaikki grafiikan työt tehdään vedostamalla ja siksi niitä kutsutaankin grafiikan vedoksiksi.

Öljymaalaus, öljyvärimaalaus

Öljyvärimaalauksen värit koostuvat pigmenttijauhosta ja öljystä ja niitä voidaan ohentaa pellavaöljyllä, vernissalla tai tärpätillä. Maalata voi niin erilaisilla siveltimillä kuin palettiveitselläkin kerrostaen, paksusti tai ohien ohuesti. Öljyvätimaalaukselle tyylipillistä ovat näkyvästi koholleen jääneet siveltimen tai palettiveitsen vedot. Öljyvärit kuivuvat hitaasti ja ovat sen vuoksi myös pitkään työstettäviä.

kiinnostuitko?